Je wilt gaan hardlopen, maar je bent wat aan de zware kant. Toch wil je graag gewicht verliezen door te gaan hardlopen. Maar je vraagt jezelf af: is het goed en verstandig om te gaan hardlopen om gewicht te verliezen? Hardlopen is een blessuregevoelig sport, maar indien je wilt afvallen is hardlopen is vaak een goed middel. 

Sommige experts raden het af dat mensen met overgewicht gaan hardlopen. Zij zeggen dat het beter is om bijvoorbeeld eerst alternatief te trainen en hardlopen te vermijden om gewicht te verliezen. Indien je niet gewend bent aan de hardloopbelasting en je bent aan de zware kant, dan is de kans op een hardloopblessure groter. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

In dit artikel beschrijven wij hoe jij verstandig kan gaan beginnen met gewicht te verliezen door hardlopen. Je doet er bijvoorbeeld goed aan om verschillende tips op te pakken bij de opbouw van je hardlooptraining. Zodat jij hardloopblessures kan voorkomen en zoveel mogelijk plezier haalt uit jouw hardlooptraining. 

Bij het beginnen met gewicht verliezen door te gaan hardlopen, houdt dan rekening met de onderstaande punten:

  • Voordat je begint met een hardlooptraining met overgewicht is het raadzaam om advies te vragen bij een sportarts. Een sportarts kan inschatten hoe belastbaar je bent en hij of zij kan ook gericht advies geven voor een gedegen trainingsbouw.
  • Begin met trainen in hartslagzones. Wij vinden het trainen in hartslagzones zeer effectief, omdat het zorgt dat je niet te snel ombouwt en je niet te voortvarend begint. Het trainen in hartslagzones is daarom een verstandig trainingsmethode om mee te beginnen.

Note: Indien je het vervelend vindt om met een hartslagmeter te lopen. Dan zijn er ook polshartslagmeters op de markt voor hardlopers. Dit kan irritatie rondom de borst wegnemen. 

  • Eetpartoon: Het is verstandig om tijdens het sporten ook te denken aan je eetpartoon. Een goed advies bij een (sport)diëtist of iemand met kennis over voeding is daarom raadzaam en verstandig.
  • Begin met alternatief te trainen voordat je begint met hardlopen. Met een verstandig en goed eet- en sport patroon, kan je bijvoorbeeld al afvallen. Indien je al een paar kilo kwijt bent, dan kan je overschakelen naar je hardlooptraining. Bij fors overgewicht is ook verstandig om fors te wandelen.

Maar ook hiervoor geldt dat advies bij een sportarts of fysiotherapeut raadzaam is.

Cadans: Denk aan je hardlooptechniek indien je begint met hardlopen met overgewicht. Houd daarom rekening met bijvoorbeeld je loopcadans. Je doet er verstandig aan om meer korte passen te nemen. Het voordeel hiervan is dat je de kans op hardloopblessure verminderd. Je maakt kleinere stappen en je zorgt voor minder grote klappen tijdens het hardlopen.

Heb jij andere tips om gewicht te verliezen door hardlopen? Laat het ons en andere hardlopers weten door te reageren onder het bericht.