Hardlopen is natuurlijk een van de mooiste sporten die er is. Het kost weinig tijd, het is toegankelijk en je kunt het vrijwel overal doen. Maar er zit ook een keerzijde aan hardlopen. De sport is namelijk erg blessuregevoelig. Typische hardloopblessures als een ‘lopers knie’ of een stressfractuur liggen daarom altijd op loer. Het is daarom ook altijd oppassen dat je de trainingen niet te snel opvoert en dat je blessures voorkomt.

Indien je toch een keer geblesseerd bent geraakt en niet kunt hardlopen. Is het toch verstandig om in shape te blijven. Op deze manier blijft je conditie op peil en als je weer kunt beginnen met hardlopen, dan ben je in ieder geval fit. Maar wat zijn nou goede alternatieven voor hardlopen?

1. Alternatief voor hardlopen: Fietsen

Als je toch geblesseerd bent geraakt dan is het misschien wel verstandig om te gaan fietsen. Met fietsen train je veel spiergroepen. Je traint bijvoorbeeld je arm- en schouderspieren, door constant alert te zijn op de fiets. Maar natuurlijk train je ook je been- en heupspieren en je kuitspieren. Sommigen zeggen zelfs dat je ook je buikspieren flink traint tijdens het fietsen.

Note: Indien je geblesseerd bent geraakt aan de knie, vermijd dan fietsbelasting. Met fietsen komt er namelijk ook veel druk op de knie, net als bij het hardlopen. Voor een optimaal herstel is het daarom verstandig om bij last van de knie ook het fietsen te vermijden.

2. Alternatief voor hardlopen: Zwemmen

Een ander alternatief voor hardlopen is zwemmen. Sommige mensen zeggen wel eens dat je met zwemmen alle spiergroepen van het lichaam traint. Dat klopt ook. Het is een goed alternatief om spieren en gewrichten te ontlasten en andere spieren sterker te maken. Daarnaast is het ook gewoon goed voor de conditie (hart-longfucntie).

3. Alternatief voor hardlopen: Aquajoggen

Aquajoggen is hardlopen in het water. Het klikt nogal suf en heeft misschien wel een saai imago, maar het is een efficiënte trainingsvorm voor het hardlopen. Met het aquajoggen vermijd je de schokbelasting die je wel tijdens hardlopen hebt. Op deze manier train je wel de loopbeweging op een krachtige manier. De kans dat je blessures oploopt met het aquajoggen is klein. Een nadeel van het aquajoggen, is dat het over het algemeen saai is. Het voordeel van deze alternatieve vorm, is dat het zeker wel een efficiënte manier van krachttraining is voor hardlopers. Kortom, met aquajoggen doe je krachttraining en loopcoördinatie in één, super efficiënt dus!

4. Alternatief voor hardlopen: Core stability

Core stability is eigenlijk voor iedere hardloper goed. Core stability is een krachtvorm, waarbij je voornamelijk de buik- en rompstabiliteit traint. Het trainen van deze spiergroepen zorgt er uiteindelijk voor dat je stabieler en sterkerk hardloopt.

Conclusie

Het is voor ieder persoon afhankelijk wat hij of zij het liefst doet naast het hardlopen. Hardlopen is een blessuregevoelig sport en een blessure ligt altijd op de loer. Het beste is daarom om ook blessures gewoon preventief voor te zijn door wekelijks wel een alternatieve training in te lassen. Het klinkt logisch, maar in de praktijk wordt dit nog te weinig gedaan door hardlopers. Een advies dat wij kunnen geven is daarom altijd een alternatieve training in het schema in te plannen. Van fietsen of zwemmen zul je je conditie goed op peil kunnen houden, bovendien train je bepaalde spiergroepen die nuttig kunnen zijn voor het hardlopen.

Indien je echt graag snel wilt beginnen met hardlopen, dan is het te overwegen om een fysiopraktijk te zoeken die beschikt over een Alter-G. Een Alter-G is een loopband apparaat, waarmee het lichaamsgewicht kan worden ingesteld. Op deze wijze kun je bijvoorbeeld op 50% van je lichaamsgewicht hardlopen. Op deze manier wordt hardlopen een stuk minder belastend en kun je mogelijk eerder de looptrainingen hervatten.

Opmerking alternatief trainen
Alternatief trainen is niet altijd even handig en slim om te doen. Als je net ziek bent geweest, is het soms beter om dit volledig uit te zieken. Ook indien je geopereerd bent of tegen de laatste fase van een zwangerschap, is het niet verstandig om alternatief te trainen. Je moet kijken naar het soort alternatieve sport dat je voor ogen hebt. Het verstandigste is om advies te vragen bij een specialist, dit kan bijvoorbeeld een (sport)arts of fysiotherapeut zijn.
Probeer in ieder geval, als je wel kunt bewegen, te sporten. Je conditie kan namelijk flink achteruit gaan als je een week inactief bent. Een activity tracker kan bijvoorbeeld uitkomst bieden bij een blessure. Deze kan namelijk meldingen geven als je te lang stil zit of te weinig beweegt.