Een massage na een hardloopactiviteit is altijd lekker, het is goed voor het herstel van de spieren. Nu is er al een aantal jaar een product op de markt, die spierpijn, vermoeide benen of stijve spieren behandeld. Dit product heet de foamroller. Met een foamrol kan je je na de hardlooptraining zelf masseren. Dit is daarom een zeer nuttig product voor het herstel en ook voor blessurepreventie.

Een foamroller, wat is dat?

Ja een foamrol is een schuimrol met verschillende stukjes structuur erin verwerkt. Je kunt je benen hier op leggen en van boven naar beneden rollen. Op deze wijze masseer je bijvoorbeeld je bovenbenen en kuiten. Een foamrol is een perfect preventief middel om te gebruiken tijdens je warming-up of cooling down. Ook bij lichte pijntjes of stijve spieren is de foamrol een goed instrument.

foamroller voor het hardlopen

Een foamroller is, afhankelijk van het merk, ongeveer 20 centimeter lang. Je hebt ze in diverse soorten en maten. Vaak wordt dit aangetoond door middel van kleuren. Zo is zwart een vrij harde foamroller en oranje een vrij softe foamroller. Er zitten hiertussen nog meerdere gradaties. Het is belangrijk om zelf in te schatten naar wat voor soort foamrol je op zoek bent.

Lees ook: Hardloop wedstrijdschoenen

Optimaal gebruik maken van de foamroller

Om een foamrol optimaal te gebruik is het belangrijk dat je niet langer dan 30 seconden over een plek heen gaat. Langer heeft geen zin. Belangrijk is om na elke rolsessie het desbetreffende gebied even (kort) op te rekken. Na het rekken kan je verdergaan met rollen over de spiergroep. Door het doen van aantal herhalingen bevorderde dit het herstel.

Houd de 30 seconden regel voor de foamroller aan!

Voordelen van een foamrol

Met een foamrol kan je over een specifiek triggerpoint heen rollen. Op deze manier creëer je een massage effect op plekken die helemaal vast zitten in het lichaam. Een foamroller is het makkelijkst te gebruiken op plekken, zoals de kuit en het bovenbeen. Het bevordert het herstel en de doorbloeding van de spieren, hierdoor kan je spierpijn verminderen.

Een ander voordeel is dat het nogal een vrij goedkope manier van massage is. De prijs van een foamrol varieert, maar een foamroller is al verkrijgbaar vanaf 20 euro.

Nadelen van een foamrol

Een foamroller pakt alleen het oppervlakkige gedeeltes van de spieren. Een masseur kan specifieke plekken beter behandelen. Maar dit neemt niet weg dat een foamroller zeer efficiënt is voor het herstel. Daarnaast is het een praktisch product om bij de hand te hebben, voor het geval dat je echt veel last hebt van bijvoorbeeld de kuit of het bovenbeen.

Ook een nadeel van het gebruik van de foamrol is dat het niet een pijnvrij is. Als het effectieve foamrol oefeningen doet, dan zal dit wel pijnlijk aanvoelen. Natuurlijk heb je de foamroller zelf in gebruik, dus je kan zelf afstemmen in hoeverre jij jezelf pijn wilt gaan doen. Ook zijn foamrollers niet geschikte voor botten. Het klinkt logisch, maar wij willen dit toch nog even duidelijk vermelden.

Conclusie

Een simpel, maar zeer nuttig product. Als sporter of hardloper zeer lekker te gebruiken. Ook de prijs van het product is het proberen waard. Wel is het zo dat een sportmasseur of fysiotherapeut altijd efficiënter te werk kan gaan als een foamroller. Met het gebruik van de foamroller voorkom je ook scheenbeenklachten.