Als je gaat hardlopen dan is het belangrijk dat je daar genoeg energie voor hebt. Eten is daarvoor essentieel. Wanneer je graag in de ochtend traint dan kan het zijn dat je traint zonder dat je hebt ontbeten. Maar is hardlopen zonder ontbijt wel goed? Wij van NU Hardlopen hebben dit uitgebreid onderzocht. We nemen je in dit blog mee met onze ervaringen bij het hardlopen zonder een ontbijt

Als je in de ochtend zonder ontbijt wilt gaan hardlopen, is een goede voorbereiding daarop wel erg belangrijk. Houdt tijdens een hardlooptraining zonder ontbijt rekening met de volgende zaken.

#1 Eet genoeg voordat je gaat slapen

De avond voor dat je in de ochtend zonder ontbijt gaat hardlopen is belangrijk. Omdat je geen ontbijt neemt voor het hardlopen is het belangrijk dat je genoeg energie in je lichaam hebt. Eet de avond van tevoren dus iets meer dan je gewend bent. Zo voorkom je dat je tijdens je training honger krijgt of te weinig energie hebt voor een goede training.

#2 Zorg voor genoeg vocht in je lichaam

Dat je genoeg vocht in je lichaam hebt is belangrijk. Tijdens het hardlopen verlies je veel vocht. Dit gebeurt in de vorm van zweet tijdens het hardlopen. Neem voordat je in de ochtend gaat hardlopen zonder ontbijt dan ook genoeg vocht in. Wij als ervaren hardlopen nemen altijd een groot glas water. Zo voorkom je in ieder geval dat je onderweg dorst krijgt.

#3 Houdt rekening met de duur van de training

Een ochtend hardlooptraining zonder ontbijt kan risicovol zijn wanneer je echt lang wilt hardlopen. Bedenk van te voren dan ook goed wat de training wordt. Bepaal de lengte, de duur en de intensiteit van de training voordat je vertrekt. Mocht je een stevige training willen doen en niet willen ontbijten, neem dan bijvoorbeeld een gelletje voor onderweg mee. Om je hardlooptraining vast te leggen heb je niet per se het beste hardloophorloge nodig, maar een hardloophorloge met een gps-functie is erg handig! Je kunt er ook voor kiezen om op hardloop hartslagzones te lopen.