Hardlopen na het eten is iets wat iedere hardloper wel eens doet. Of het nou het ontbijt is of het warme avondeten. Wanneer je een lange dag heb gewerkt wil je voordat je begint aan je hardlooprondje toch wat eten. Meestal is het avondeten dan ook warm eten. Je hoort vaak geluiden dat het eten ‘zwaar op de maag’ kan liggen. Dit merken wij zelf ook als we gaan hardlopen na het avondeten.

Hardlopen na het avondeten

Het warme avondeten ligt over het algemeen zwaarder op de maag dan een broodje. Het is per persoon verschillend wat goed is om te eten voor een hardlooprondje. Maar houd er wel rekening mee dat het eten wel moet verteren.

Probeer een uur voor je training geen zware maaltijden meer te nemen

Lees ook: Hardlopen in de ochtend

3 tips voor hardlopen na het eten

  1. Wil je na het avondeten hardlopen? Zorg er dan voor dan je geen vet eten tot je neemt. Een patatje is niet het geschikte avondeten om daarna nog een hardlooprondje af te leggen.
  2. Wil je na het avondeten hardlopen? Eet dan niet tot je helemaal vol zit. Het verteren van het eten kan best lang duren. Neem desnoods na jouw hardlooptraining nog een deel van het avondeten.
  3. Eet niet te kort voordat je wilt gaan hardlopen. Het verteren van een maaltijd kost het lichaam tijd. Het is per persoon verschillend hoe lang dit duurt. Je zult hier dus ook mee moeten experimenteren. Je kunt in het begin proberen om uiterlijk een uur van te voren je laatste grote maaltijd te nuttigen.

Lees ook: Hardlopen zonder ontbijt

Heb jij nog andere tips voor het hardlopen na het eten? Laat het dan weten hieronder in de comments! Zo kunnen we elkaar helpen om het hardlopen nog leuker te maken!