Ben jij het hardlopen of wandelen in regenachtig of koude omstandigheden helemaal zat, dan kan je misschien wel overwegen om een ‘treadmill’, ofwel een loopband aan te schaffen. Maarja dan krijg je automatisch te maken met een enorm aanbod waar je eigenlijk niet tussen kunt kiezen. Je hebt bijvoorbeeld verschillende types loopbanden en je hebt verschillende technische eigenschappen. Tevens zal je moeten kijken op welke manier je de loopband wilt gaan gebruiken. Wil je bijvoorbeeld de loopband gebruiken om te wandelen of om te gaan hardlopen? Er zijn diverse vragen die spelen bij de aanschaf van dit product.

Zoals net bij de intro is vermeld, is de keuze tussen de loopbanden enorm. Onderstaand zijn dit de belangrijkste factoren waar je op moet gaan letten bij het aanschaffen van een loopband.

Inhoud van het artikel

Loopoppervlakte

Demping

Belastbaar gewicht

Motor

Snelheid

Functies van de loopband (trainingsprogramma’s)

Prijs van een Loopband

Loopoppervlakte

Het is misschien niet het belangrijkste onderdeel bij het aanschaffen van een loopband, maar het is toch een belangrijk puntje. De meeste ‘goedkope’ varianten hebben een vrij smal loopoppervlak, waardoor het lopen minder comfortabel is. Bij een klein loopoppervlak ben je iets minder vrij dan bij een loopband met een groot oppervlak. Hardlopers die kiezen voor een te smalle loopband, kunnen tijdens het sporten op de zijkant van de band terecht komen en vallen.

De breedte van een loopband is dus wel bepalend voor het comfort waarmee je kunt gaan lopen. De breedte van zo een loopband kan variëren van 30 tot 60 centimeter. Naar onze mening zijn loopbanden met een loopoppervlak van 35cm of kleiner te klein om comfortabel op te kunnen gaan hardlopen.

Hoe groter, hoe beter je kunt gaan hardlopen op een loopband. Indien je wilt gaan wandelen op een loopband dan kun je gaan voor kleinere variant.

Het voordeel van een loopband met een klein oppervlak is dat deze vaak compact is en daarom ook minder ruimte in beslag neemt. Het voordeel van een loopband met een groot oppervlak is het loopcomfort.

Wil je gaan hardlopen, dan moet een loopband minimaal 45 centimeter zijn. Wil je gaan wandelen, dan zijn loopbanden met een oppervlak van 35 t/m 45 voldoende. 

Vermogen van de motor

Dit is eigenlijk het beste bij het aanschaffen van een loopband: het aantal PK van de motor, ook wel sterkte, kracht of vermogen van de hardloopband. Hoe hoger het aantal PK, hoe sterker de motor is en hoe sneller de loopband kan gaan draaien.

Om hier een goede keuze voor te maken zal je moeten kijken naar je eigen gebruikersbehoefte en budget. Over het algemeen is het zo: hoe meer PK’s, hoe duurder de loopband. Wil je bijvoorbeeld gaan wandelen op de loopband, dan kan je gerust een loopband kiezen met minder vermogen. Wil je gaan hardlopen op een loopband met minder vermogen, dan zal de motor harder moeten gaan werken en daarbij veel lawaai maken.

De normale waarden van een loopband variëren van 2 t/m 10 PK. Ben je een hardloper die graag de loopband wilt gaan gebruiken om snelheid sessies, duurtrainingen of intervaltraining te doen? Dan zal je moeten kiezen tussen loopbanden met een 6 PK of meer.

Demping van een loopband

Ook een zeer belangrijk punt van een loopband: de demping. De demping geeft aan hoe hard de loopmat van de loopband is. Dit onderdeel geeft aan hoe hard de klappen tijdens het wandelen en hardlopen zijn. In het geval bij een loopband wordt dit uitgedrukt in het aantal dempers op de loopband.

Een ondergrond die iet wat mee veert is een stuk prettiger en comfortabeler, met name voor de hardlopers. De klappen die je oploopt bij het hardlopen op een loopband die te hard is, is belastend voor de knieën, voeten en pezen.

Over het algemeen is de demping van alle loopbanden ‘ok’, wel is het zo dat de luxe modellen een betere demping hebben dan goedkopere varianten. Ook speelt het loopoppervlak mee, hoe groter het loopoppervlak, hoe beter de demping en hoe zachter je landt op de loopband.

Belastbaarheid van de loopband

Dit is afhankelijk van je eigen gewicht. Ben je bijvoorbeeld een lichte hardloper of wandelaar, dan heb je vaak de keuze uit verschillende loopbanden. Ben je op gewicht en wil je graag de loopband gaan gebruiken om af te vallen? Dan doe je er verstandig aan om een loopband te kiezen die past bij jou eigen gewichtsklasse. Indien je te zwaar bent voor een loopband die daar niet tegen kan, dan zal dit leiden tot snellere slijtage en schade aan de onderdelen.

De meeste luxe uitvoering loopbanden hebben een maximale belastbaarheid van tussen de 135 en 160 kg.

Snelheid

Dit aspect spreekt eigenlijk voor zich. Wil jij bijvoorbeeld de loopband gaan gebruiken om mee te kunnen gaan hardlopen of joggen, dan moet je wel een band aanschaffen die dit aan kan. Vaak moet een loopband dan al snel een snelheid kunnen behalen van maximaal 16 km/uur. Ben jij een toploper of getrainde hardloper, die de loopband wilt gaan gebruiken voor intervalsessies, dan loop je al snel tegen de 20 km/uur aan.

Note: Denk aan wat snelheidsmarge. Hoe hoger de loopsnelheid, hoe meer geluid de loopband zal maken. De maximale snelheid van een loopband gaat hand in hand met het aantal PK’s.

Functies van de loopband

Er zijn verschillende (trainings)functies die van belang zijn bij het aanschaffen van een loopband. Hierbij de belangrijkste functies:

  • Hellingshoek

Indien je de mogelijkheid hebt om een hellingshoek op je loopband aan te brengen, dan maak je de training zwaarder. Je hebt dan ook de mogelijkheid om een heuveltraining te doen, wat goed is voor je snelheid en kracht. Het instellen van de hellingshoek kan bij een loopband handmatig als wel elektrisch worden ingesteld.

Note: Als je een hellingshoek kan instellen op je loopband, probeer dit dan eens. Vaak loopt dit net wat prettiger dan de vlakke ondergrond.

  • Programma’s

Elke loopband heeft het tegenwoordig wel, maar het is toch belangrijk om mee te geven. Wil je bijvoorbeeld conditie opbouwen of afvallen? Kies dan voor een loopband die hiervoor een trainingsprogramma heeft en aansluit bij je sportieve doel!

  • Hartslagmeter

Hartslag meting is een zeer effectief middel om mee te trainen als hardloper. Hierdoor heb je als hardloper de mogelijkheid om te gaan trainen in je hartslagzones.

Bij sommige loopbanden heb je een hartslagmeter waarbij je je hand om een handvat moet doen. Wij kunnen zeggen dat dit in de praktijk niet fijn werkt en dat deze functie (naar ons idee) overbodig is.

Als je je hartslagband kan koppelen, dan de loopband dan is dat vaak beter. Het voordeel hiervan is dat je een hartslagband alleen maar hoeft om te doen en dan wordt het vaak automatisch gekoppeld met de loopband. Niet elke loopband heeft deze functie en hiervoor dien je ook een geschikte hartslagmeter te hebben.

  • Koppelen met andere apps en apparaten?

Wil je bijvoorbeeld je training delen op Strava of andere trainingsprogramma’s, kies dan voor een loopband die beschikt over deze mogelijkheid.

Note: Tegenwoordig heb je ook Zwift running, waardoor je in een online wereld kan hardlopen tegen andere. Zwift is voornamelijk bekend vanuit het fietsen. Voor het gebruik van Zwift running heb je een Zwift Runpod nodig.

Prijs van de loopband

De prijs van een loopband verschilt enorm, als er nu gekeken wordt naar bijvoorbeeld de website van Coolblue, dan heb je een loopband vanaf €399,- tot een maximale prijs van €3.799.

Checklist: Waar moet ik op letten bij het kopen van een loopband?

Om alles nog een keer op een rijtje te zetten, hebben wij een aantal vragen op een rijtje gezet voor de aanschaf van een loopband:

  1. Waar wil ik de loopband voor gebruiken en is het noodzakelijk dat de loopband inklapbaar moet zijn?
  2. Waarvoor wil ik loopband gebruiken, wil ik snelheids- of duurtrainingen doen? Wil ik gaan afvallen?
  3. Welke maximum snelheid wil ik gaan gebruiken (Denk een beetje aan een marge)
  4. Hoe groot is het loopoppervlak dat ik nodig dien te hebben?
  5. Is de loopband geschikt met de apps en de programma’s die ik gebruik?

Heb jij meer informatie over het aanschaffen van een loopband en wil je dit graag met ons vermelden? Reageer dan onder deze blog, zodat we jou informatie met andere wandelaars en hardlopers kunnen delen.