Vandaag een stukje theorie voor de beginnende hardlopers onder ons. onderwerp van discussie: De interval training. Interval betekent letterlijk tussenpoos of tussenruimte. Wanneer je hardloopt met intervallen betekent dit dat je (snel) hardlopen afwisselt met dribbelen of rust. Waarom zou je trainen op deze manier? Omdat je er sneller van wordt! Wij geven jou hieronder de antwoorden!

Interval

De kunst van het intervallen is dat je een periode, tijd of afstand snel loopt en daarna een specifieke periode uitrust om je op te laden voor de volgende interval. Tijdens deze rust loop je bijvoorbeeld om de baan of neem je een dribbel- of jogpauze. Een pauze betekent niet dat je direct stil hoeft te staan, want dat kan jou mogelijk uit je ritme brengen. Daarom doe je er verstandig aan om rustig te blijven doordribbelen tijdens je pauze.

Het is de bedoeling bij intervallen dat je herhalingen doet.

Je doet dus bijvoorbeeld 5×400 meter hard, met een 2 minuten doordribbel pauze. Op deze wijze train je je snelheid systeem.

Een fout van de meeste hardlopers is dat ze te vaak in één tempo trainen. Hierdoor ben je niet gewent om bijvoorbeeld tempo wisselingen doen. De kunst van het intervallen is het goed indelen van je krachten. Smijt daarom niet met al je krachten in de beginfase van de training, want intervaltrainingen zijn vaak intensiever dan duurlooptrainingen.

Probeer minimaal éénmaal in de week een intervaltraining in te plannen. Indien je 3 a 4 keer in de week hardloopt, dan doe je er verstandig aan om twee intervaltrainingen in de week te doen.

Voorbeeld intervallen / intervaltraining

Er zijn verschillende soorten intervaltrainingen die je kunt doen als hardloper. Wij geven hierbij een paar voorbeelden ter inspiratie:
– 5 x 400 meter ( 2 minuten rustig joggen)
– 5 x 1 minuut ( 2 minuten joggen)
– 2 x 10 minuten ( 5 minuten joggen)
– 2-4-6-4-2 minuten ( 2 joggen na elk interval blokje)

Waarom intervallen goed voor je zijn?

Doordat je tijdens een intervaltraining sneller hardloopt dan tijdens je normale rondje, leert je lichaam om te gaan met de gevolgen van een hoge intensiteit. Door sneller hard te lopen dan normaal, verzuur je ook eerder en moeten je hart en longen harder aan het werk dan normaal. Doordat je lichaam, na verloop van tijd, hier steeds beter aan went kan je op den duur makkelijker het hogere tempo aan. Klinkt best logisch toch?

Waar kan ik begeleiding krijgen voor interval trainingen?

Je kunt bijvoorbeeld starten met hardlopen met behulp van ‘Hardlopen met Evy’. Hierbij wissel je hardlopen af met wandelen, waardoor je hardloopt in een interval vorm. Een andere makkelijke manier, vaak dicht bij huis, is het aansluiten bij een atletiek vereniging. Elke atletiekvereniging heeft wel een hardlooptrainer die op een doordeweekse avond training geeft op de atletiekbaan. Deze baantrainingen zijn ook intervaltrainingen en effectief voor elke hardloper! Tevens krijg je hier begeleiding van iemand met verstand van hardlopen.

Waarom intervallen?

Wanneer je constant intervaltrainingen doet kan je geleidelijk de lengte, en het aantal herhalingen omhoog bijstellen en/of de periode van rust verkorten. Zo kan je na een paar weken al makkelijker een hoger tempo aanhouden. Na verloop van tijd zal je merken dat je progressie boekt en een hoger tempo langer kan volhouden tijdens hardloopwedstrijden.

Nog een voordeel voor structureel intervaltrainingen is dat je loopefficiëntie verbeterd. Doordat je jezelf dwingt een hoger tempo te lopen, moet je een betere inzet van je armen en knieën vragen.

Conclusie intervaltraining

Deze methode is simpel en makkelijk toepasbaar. Wil je graag verantwoord intervaltrainingen doen met een goed schema. Klop dan eens aan bij een atletiekvereniging bij jou in de buurt.

Mis je nog een onderdeel over intervaltraining of wil je graag met ons informatie delen met betrekking tot dit onderwerp? Laat het ons dan weten door te reageren onder dit bericht, zodat we informatie met andere hardlopers kunnen delen!